Fullständiga köpvillkor

Detta avtal gäller från och med 2017-09-01.

§1 Allmänt

Dessa köpvillkor (”Avtalet” nedan) är anpassade för försäljning på Internet (distanshandel). Akustikmontage i Borås AB (Organisationsnummer: 556966-0797) är den säljande parten. Den köpande parten benämns som ”Kunden” i detta avtal. Villkoren i Avtalet är anpassade för försäljning till privatpersoner som fyllt 18 år och till näringsidkare med hemvist i Sverige och vid försäljning av varor (”produkter” nedan). Hos oss kan du som kund enkelt göra en beställning på https://www.undertaket.se (”Webbplatsen” nedan) samt via telefon eller e-post. Bestämmelserna i detta avtal är ej tillämpliga för avtal om köp som ingåtts före den 1 september 2017. För att öka tydligheten finns en datummärkning i sidhuvudet. Om villkoren i Avtalet har ändras anges även ett slutdatum. Om slutdatum anges gäller Avtalet till och med kl. 00:00 det datum som Avtalet upphört att gälla. Du som kund får möjlighet att acceptera dessa villkor i samband med din beställning. För att genomföra en beställning måste du som kund vara myndig, dvs. minst 18 år gammal, alternativt så måste du ha målsmans, dvs. din förälders, tillstånd. Ett sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk eller annan skada kommer vi att kräva skadestånd. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen. Denna lag är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen. För dig, som är privatperson, gäller istället Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt också Konsumentköplagen. Konsumentköplagen har strikta bestämmelser som bl.a. innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. Villkor eller delar därav i detta Avtal som avviker från tvingande lagstiftning är utan verkan i den mån avvikelsen inte är till förmån för kunden. Denna bestämmelse gäller endast om kunden är privatperson och att köpet avser privat konsumtion. Skulle något av våra köpvillkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU-rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

§2 Beställning

Hos Akustikmontage i Borås AB beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. Akustikmontage i Borås AB tar emot din beställning när du klickar på knappen ”Slutför köp” i kassan (steg 1 av 1). Genom att klicka på knappen ”Slutför köp” accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När Akustikmontage i Borås AB har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet ”Orderbekräftelse” till den e-postadress som du angav när du beställde. Akustikmontage i Borås AB erbjuder även kunder att göra beställning via e-post till: info@undertaket.se. När du klickar på knappen ”Slutför köp” sluts detta Avtal. Handla tryggt med rätt att ändra din beställning Om du skulle ändra dig har du också möjlighet att ändra din beställning. För ändring av beställning ska du kontakta oss via e-post på: info@undertaket.se. Ändring av beställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras). Handla tryggt med rätt till avbeställning Om du ångrar dig erbjuder vi dig att avbeställa lagd beställning. För att göra en avbeställning ska du kontakta oss via e-post på: info@undertaket.se. Avbeställning måste meddelas innan beställning packas (effektueras).

§3 Priser och avgifter

Priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive mervärdesskatt (moms) enligt gällande skattestats. Moms för momspliktiga produkter debiteras med 25%. Vi reserverar oss för eventuella pris- och valutaförändringar, samt kraftiga råvaruprishöjningar som ligger utanför vår kontroll. Avgifter för frakt kan tillkomma vid varje beställning, se §7. Leverans i Avtalet för mer information. Erbjudanden Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

§4 Produkter och sortiment

Alla produkter som erbjuds på webbplatsen är anpassade för bruk på den svenska marknaden. Det innebär bland annat att produkterna uppfyller svenska miljökrav och säkerhetsföreskrifter. Normalt medföljer ingen bruksanvisning, men utförliga monteringsanvisningar finns i regel att tillgå på www.undertaket.se under respektive produktsida. Eventuella tekniska specifikationer, särskilda krav på tillbehörsutrustning samt information om begränsningar och plomberingar framgår på respektive produktsida i den mån det är skäligt eller följer av lag. Färgåtergivning på produktbilder De produktbilder som visas på webbplatsen skall återge produktens färg och övriga egenskaper på ett så verklighetstroget sätt som möjligt. Eftersom färgåtergivning kan variera beroende vilken typ av bildskärm du som kund använder kan vi inte garantera att produkternas färger exakt återspeglar de färger du upplever på din bildskärm.

§5 Betalning

Akustikmontage i Borås AB använder Billmate (Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129) som mellanhand för hantering av betalningar. Fakturabetalning är förvalt betalningsalternativ, du kan även välja delbetalning, Klarna kortbetalning (VISA, Mastercard & American Express) samt Klarna direktbetalning via din bank. Villkor och information om Klarnas tjänster hittar du här. Betala enkelt och tryggt med Billmate Billmate är en betallösning som gör det möjligt för dig att handla hos olika webbshoppar. Med Billmate kan du betala direkt via din bank, med ditt kreditkort eller med faktura. Väljer du att betala med faktura har du möjlighet att dela upp din betalning på flera tillfällen. Med Billmate handlar du alltid tryggt och säkert. Dina uppgifter lämnas aldrig ut till tredje part och all hantering av känslig information sker i enlighet med rådande lagstiftning. Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00. Faktura & delbetalning När du väljer faktura får du hem varorna först och kan se att de motsvarar dina förväntningar. När du väljer att betala med faktura kan du välja mellan att betala allt på en gång eller att göra en delbetalning. Detta val gör du i webbutikens kassa. Vid delbetalning kan du välja att dela betalningen på 3, 6 eller 12 månader. Fakturan kommer till dig via e-post och du har 14 dagar på dig att betala. Vid val av betalningsalternativet faktura kan du känna dig trygg. Du uppger ditt personnummer i webbutikens kassa, detta för att vi skall kunna kontrollera dina personuppgifter och godkänna köpet. När du väljer detta alternativ behöver du inte lämna ut uppgifter om ditt kontokort. En annan fördel är att du inte behöver ha ditt kontokort eller din bankdosa tillgänglig när du skall slutföra köp. Köpvillkor för Billmate fakturabetalning När du betalar via faktura administreras detta av Billmate AB under varumärket Billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor Fakturan skickas via e-post. Följande erbjuds då kunden: • Få alltid hem varan innan betalning sker. • 14 dagars betalningstid. • Kunden behöver aldrig lämna ut känslig information. • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen (detta gäller ej för alla varor och tjänster, t.ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor). • Kunden har tillgång till sina fakturor via Billmate online. • Möjlighet till delbetalning. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut. Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Alla varor är i Akustikmontage i Borås AB’s ägo fram tills det att en fullständig betalning är genomförd. Detta ger företaget rätten att ta tillbaka varor om betalning respektive avbetalning inte sker enligt gällande avtal. Villkor för Billmate delbetalning Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med Billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3,6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Fakturorna skickas via e-post. Följande erbjuds då kunden: • Kunden får alltid varan levererad till sig innan betalning sker. • Få längre kredittid med billmate delbetalning. • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader kunden väljer. • Första betalningen sker först nästkommande månad. • Kunden får tillgång till sina fakturor via Billmate online. Exempel: Vid ett köp om 10000 kr med Billmate delbetalning 12 månader är uppläggningsavgiften 245 kr. Den gällande årsräntan är 12 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 22.63 %. Kreditköpspriset är 11268 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 939 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker varje månad under ett års tid. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut. Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Alla varor är i Akustikmontage i Borås AB’s ägo fram tills det att en fullständig betalning är genomförd. Detta ger företaget rätten att ta tillbaka varor om betalning respektive avbetalning inte sker enligt gällande avtal. Kort- & bankbetalning Vid köp med kort eller via bank betalar du i kassan i webbutiken. Du får sedan varorna hemskickade. Varorna är betalda när du får dem och du behöver inte hålla reda på någon faktura. Vid betalning med bank slussas du vidare från kassan till din bank där du genomför betalningen. Du behöver då inte lämna ut ditt kortnummer till företaget du handlar av. Korttransaktionerna hostas hos Direct2Internet som är PCI-DSS Level 1 certifierad. För din trygghet är alla transaktioner uppsatt med 3D-Secure, Verified by Visa och MasterCard Secure Code. Villkor för Billmate kort- och bankbetalning När du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket Billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Billmate accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken. Alla varor är i Akustikmontage i Borås AB’s ägo fram tills det att en fullständig betalning är genomförd. Detta ger företaget rätten att ta tillbaka varor om betalning respektive avbetalning inte sker enligt gällande avtal.

§6 Fullgörande

Akustikmontage i Borås AB påbörjar fullgörande av detta avtal när du klickat på knappen ”Slutför köp” i kassan. Akustikmontage i Borås AB har fullgjort sin del av detta avtal när du fått fullständig leverans av beställda produkter i din besittning. Du som kund har fullgjort din del av detta avtal när du erlagt fullgod betalning och mottagit leverans av beställda produkter på det sätt som avtalats. Ordererkännande En orderbekräftelse skickas via e-post till den uppgivna e-postadressen. Kunden ansvarar för att kontrollera att dessa uppgifter är korrekta. Inom 24 timmar skall upptäckta fel och/eller ändringar ha rapporteras till oss. Efter denna tid träder beställningen i kraft.

§7 Leverans

Produkter levereras till den adress du uppgivit vid beställning, alternativt via ombud i samarbete med våra logistikpartners. Vi erbjuder även dig att hämta ut beställda produkter direkt i vår butik och lager. Leveranssätt När kunden gör sin beställning framgår det också vilket leveranssätt denne har valt. Vanligtvis skickas en vara med en transportör, i de flesta fall är denna transportör antingen Postnord eller Schenker. Kunden betalar den fraktavgift som tillkommer i den aktuella ordern. Det är kundens ansvar att se till att leveransadressen, som anges vid beställningstillfället, är korrekt. Leveranser till privatpersoner sker normalt sätt till ett utlämningsställe eller godsterminal. Leverans sker endast inom Sverige, såvida inte annat avtalats i förväg. Leverans direkt till företag sker utan avisering. Varorna levereras på lastkaj eller vid godsmottagning. Sker leverans direkt till privatpersoner levereras varorna endast till bottenplan alternativt innanför tomtgräns. Leveranstid Leverans sker normalt inom 2 till 7 arbetsdagar, såvida inte en annan leveranstid framgår för den aktuella, specifika produkten eller att en annan leveranstid redovisas i samband med orderbehandling. Variation i leveranstid beror på aktuell lagerstatus, samt det faktum att vissa produkter skickas från vårt centrallager medan andra skickas direkt från våra olika underleverantörers lager. Leveranstider skiljer sig även beroende på leveransorten lokalisation. Leverans längs lantbrevbärarlinjer och i öbebyggelse Om din leveransadress är längs lantbrevbärarlinjer samt öbebyggelse utan normal broförbindelse kan leveranstiden komma att utökas med 2-5 helgfria vardagar. Leveransförsening Uppstår en leveransförsening har du som kund rätt att häva detta avtal utan kostnad. I det fall köpet avsett en produkt som ska anpassas, tillverkas eller särskilt anskaffas efter kundens önskemål och Akustikmontage i Borås AB inte kan återta produkten utan väsentlig förlust har kunden endast rätt att häva köpet om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och Akustikmontage i Borås AB insåg eller borde ha insett detta. Lagerstatus I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med en leveransindikering. Vi måste dock reservera oss för att lagersaldot kan grunda sig på felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske såväl tidigare som senare än vad som ursprungligen beräknats. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbara varor från din order med prisavdrag för desamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av leveransdröjsmål, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats (dvs. då behandling av ordern påbörjats och faktura eller frakthandling har skapats). Delleveranser sker endast på kundens begäran och medför ytterligare fraktkostnader. Restorder Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som för tillfället är slut i lager. Givetvis skickas restorder utan frakt och expeditionsavgift. Frakt Utöver produktpriset tillkommer en kostnad för frakt på alla beställningar. Denna beräknas på den totala volym och vikt som den beställda ordern besitter. I övrigt ingår inte tidslossning eller inbärning av godset, vilket innebär att kunden alltid skall finnas på plats då godset anländer. Skulle kunden inte finnas närvarande vid denna tidpunkt debiteras kunden eventuella omkostnader. Vid export av varor gäller särskilda villkor. Kontakta oss för mer information kring detta. Fri frakt Om kund handlar för ett totalbelopp på 25 000 kronor eller mer, inklusive moms men exklusive frakt, så kommer Akustikmontage i Borås AB att bekosta fraktavgiften. Detta erbjudande gäller enbart för en enskild beställning, varpå man alltså inte kan addera två olika orderbelopp för att komma upp i det angivna beloppet. Det fraktsätt som sedan väljs av Akustikmontage i Borås AB är det som anses lämpligast. Oavhämtad försändelse Det är kundens ansvar att vara på plats vid den angivna tidpunkt då varorna anländer och skall lossas, och det är kundens ansvar att lösa ut försändelsen på det angivna utlämningsstället alternativt godsterminalen inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan närvara vid varuleverans alternativt inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss varpå vi då kan komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad lämnas kravet till inkasso. Oavhämtad försändelse omfattas normalt inte av ångerrätten. Transportskador Risken för försändelse övergår på dig som kund när den har avlämnats till dig. Det innebär att Akustikmontage i Borås AB står transportrisken tills försändelsen har nått dig. Kontrollera alltid det ankommande godset tillsammans med chauffören vid varuleverans, så kolliantal och produkttyp är korrekt. Kontrollera även att det inte är några synliga skador på godset. Upptäcker du en skada anmäl det då direkt till chauffören, som i sin tur skall notera det på fraktsedeln innan det att du skriver på. Tag sedan kontakt med Akustikmontage i Borås AB samt transportbolaget i fråga, så att vi kan lösa problemet på bästa sätt. Skadat gods skall anmälas så tidigt som möjligt, och senast inom 7 dagar. Upphämtning i butik och lager Beställning till butik kan vanligtvis upphämtas inom 1 dag efter det att du gjort beställningen (Akustikmontage i Borås AB informerar alltid per mail när varorna finns att hämta). Produkterna lämnas ut till dig vid uppvisande av Orderinformation, om du valt att betala vid uthämtande betalar du för din beställning i butiken.

§8 Ångerrätt och återköp

Ändring av beställning Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”. Avbeställning En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst. Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten. Ångerrätt Kunder som ingår detta avtal i egenskap av privatperson har rätt att frånträda avtalet i enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ångerrätten är ej tillämplig för kunder som ingått detta avtal i egenskap av näringsidkare. Ångerrätten gäller i 14 dagar (ångerfristen), tiden räknas från den dag då du som kund har mottagit leverans. Ångerrätten ger kunden rätt att undersöka varorna och återsända dem i det fall kunden ångrar sitt köp. När kunden ångrat sitt köp har denne rätt att återfå vad denne har betalt under förutsättning att kunden inte har använt produkterna i en större omfattning än vad som krävs för att kunna undersöka dem. Vid nyttjande av ångerrätten ska kunden meddela Akustikmontage i Borås AB och sedan returnera samtliga produkter som beställningen omfattar till Akustikmontage i Borås AB utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar. Kunden får dock själv bekosta returfrakten. När kunden lämnat meddelande om att denne nyttjar sin ångerrätt kommer Akustikmontage i Borås AB genomföra återbetalning utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar förutsatt att Akustikmontage i Borås AB mottagit de produkter kunden återsänt alternativt om kunden lämnat bevis för återsändande. Återbetalning sker med samma betalningsmedel som kunden använt i den mån det är tekniskt möjligt. Eventuella värdeminskningsavdrag samt avdrag för frakt om kunden valt annat alternativ än standardfrakt kan komma att göras på återbetalningen. I det fall har beställning gjorts mot faktura som ännu inte betalats kommer fakturan makuleras. Skulle du som kund återlämna färre produkter än vad beställningen omfattar återbetalas endast varuvärdet för de produkter som du återlämnar. Redan debiterad frakt och eventuella tilläggstjänster återbetalas ej. Värdeminskningsavdrag vid nyttjade av ångerrätt Om kunden har hanterat produkterna mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dessa och hanteringen orsakat att produkterna minskat i värde. Som exempel kan produkternas värde minska genom slitage. I dessa fall är kunden ersättningsskyldig mot Akustikmontage i Borås AB för skälig värdeminskning. En marknadsmässig bedömning av den faktiska värdeminskningen görs av Akustikmontage i Borås AB i varje enskilt fall. Nedan angivna avdragsnivåer utgör endast exempel på de beräkningsgrunder som tillämpas vid uträkningen av värdeminskningen. Akustikmontage i Borås AB’s bedömning görs alltid utifrån ett helhetsperspektiv. Nivå 1. -Om produkten uppvisar en mindre förslitning eller försämring, såsom en mindre repa: 10 % i värdeminskningsavdrag. Nivå 2. -Om produkten uppvisar en märkbar förslitning eller försämring, såsom tydlig repa eller skada: 30 % i värdeminskningsavdrag. Nivå 3. -Om produkten uppvisar skador på produkten som påverkar produktens funktion: 50 % i värdeminskningsavdrag. Nivå 4. -Om produkten uppvisar kraftiga skador på produkten och/eller kraftig förslitning eller försämring av produkten: 60 % i värdeminskningsavdrag. Nivå 5. -Om produkten är i ett sådant skick att den bedöms vara osäljbar eller att en reparation inte är ekonomiskt försvarbar: 100 % i värdeminskningsavdrag. Skador på produktemballaget I det fall produktemballaget saknas eller uppvisar sådana skador att det inte kan återanvändas: 10 % i värdeminskningsavdrag. Om köpet avser en tjänst vars fullgörande påbörjats med kundens medgivande under ångerfristen har Akustikmontage i Borås AB rätt till skälig kompensation med en proportionerlig andel av totalpriset för den del av tjänsten som utförts. Akustikmontage i Borås AB inhämtar alltid kundens medgivande och informerar om när fullgörande påbörjas vid beställning av tjänster som är undantagna från ångerrätten. Vissa produkter är undantagna från ångerrätten med stöd i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler: -Produkter som tillverkats eller ändrats särskilt på kundens begäran eller som på annat sätt fått en särskilt prägel. -Produkter som riskerar att förstöras, förbrukas eller väsentligt försämras under ångerfristen. -Förseglade hygienartiklar som riskerar på grund av hälso- eller hygienskäl och där kunden brutit förseglingen. Förfarande vid ångerrätt Använd kontaktuppgifterna nedan för att meddela Akustikmontage i Borås AB om att du önskar ångra köpet. Följande formulär kan också användas som mall för meddelade om ångerrätt. Klicka här för att komma till formulär på Konsumentverkets webbplats. Kontaktinformation Akustikmontage i Borås AB Box 65 Rinnavägen 10 51733 Bollebygd Sverige E-post: info@undertaket.se Telefon: 033-289110 Retur av produkter Se §10. Returer nedan för information om returförfarande vid retur av produkter.

§9 Reklamation och garanti

Reklamationsrätt Kund som köpt en produkt i egenskap av privatperson har rätt att reklamera produkten om den är felaktig enligt konsumentköplagen (1990:932) jämte konsumenttjänstlagen (1985:716). Reklamationsrätten täcker ursprungsfel och gäller i 3 år från det att kunden fått produkten i sin besittning. Reklamationsrätten täcker även fel som uppstått under transport av produkten till kunden. (se Reklamation av transportskada nedan). En produkt som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Akustikmontage i Borås AB eller på annat sätt uppvisar fel kan också anses som felaktig. Fel som uppstått på grund av skada som kunden har orsakat räknas inte som ursprungsfel. Om kunden reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att kunden fått produkten i sin besittning har kunden även ansvaret för att påvisa att felet i produkten var ursprungligt. Akustikmontage i Borås AB rekommenderar därför alltid att undersöka produkter när de levereras och påtala eventuella fel så snart som det upptäckts. Vid reklamation av felaktig produkt har du som kund i första hand rätt att få felet avhjälpt, alternativt en felfri produkt. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och återfå vad du betalt. Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund reklamationen. Som exempel skall kostnader för att returnera en felaktig produkt ersättas av Akustikmontage i Borås AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid reklamation skall vardera part utan onödigt dröjsmål återlämna vad denne tagit emot, i det fall Akustikmontage i Borås AB skall företa omleverans har kunden rätt att behålla den felaktiga produkten i sin besittning tills det att denne mottagit leverans av felfri produkt. Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden E-post: info@undertaket.se. Reklamationsvillkor för Näringsidkare Om en produkt avviker från vad som har avtalats mellan kund och Akustikmontage i Borås AB eller på annat sätt uppvisar fel som Akustikmontage i Borås AB ansvarar för har kunden rätt att i första hand få felet avhjälpt och i andra hand produkt utbytt på Akustikmontage i Borås AB’s bekostnad. Rätt att reklamera fel gäller bara om felet är ursprungligt, Akustikmontage i Borås AB’s ansvar är begränsat till värdet på den felaktiga produkten. Fel i produkt skall meddelas inom 20 dagar från leverans genom att kontakta Akustikmontage i Borås AB via e-post på info@undertaket.se. Särskilda villkor för näringsidkare: -Eventuell skada eller annan kostnad som orsakats av felaktig produkt ersätts ej av Akustikmontage i Borås AB. -Kunden skall påvisa att felet är ursprungligt. -Eventuell montering av produkten får ej ha skett efter det att felet uppmärksammats. -Produkten får ej ha använts eller på annat sätt brukats av kunden efter det att felet uppmärksammats. -Originalförpackningen skall sparas och i övrigt hållas i oskadat skick. Retur vid reklamation eller garantiärende För att returnera felaktiga produkter eller material, vänligen se §10. Returer.

§10 Returer

Vid retur av produkter eller material till Akustikmontage i Borås AB skall produkterna emballeras på sådant sätt att de är skyddade vid transport. Akustikmontage i Borås AB rekommenderar därför att du alltid förpackar produkter på samma sätt och med samma emballage som när produkterna levererades till dig. I det fall du förpackat eller emballerat produkter på undermåligt sätt och produkten tar skada under transporten till Akustikmontage i Borås AB bär du som kund också ansvaret för skadan. Vid återsändande av produkter till Akustikmontage i Borås AB är du ansvarig för att produkterna når Akustikmontage i Borås AB i oskadat skick. Akustikmontage i Borås AB rekommenderar att kunden använder spårbar försändelse vid retur. Kunden betalar själv fraktkostnaden för returförsändelsen. Vi löser inte ut försändelser belagda med lösen eller mottagarfrakt. Retur ska förslagsvis ske med antigen Posten eller Schenker. Returadress: Akustikmontage i Borås AB Europavägen 3 512 91 Sexdrega Sverige Återbetalningar Akustikmontage i Borås AB återbetalar pengarna utan onödigt dröjsmål vid nyttjande av ångerrätten och öppet köp eller om återbetalning har beslutats i ett reklamationsärende.

§11 Förbehåll

Återtagandeförbehåll Samtliga produkter är behäftade med återtagandeförbehåll tills det att kunden fullgjort sina skyldigheter som följer av detta avtal. Det innebär att äganderätten övergår på kunden i samband med att kunden fullgör sina skyldigheter som följer av avtalet. Kunden har därmed ej rätt att konsumera, nyttja, sälja eller på annat sätt vidta åtgärd innan äganderätten övergått på kunden som förhindrar att produkterna kan återtas av Akustikmontage i Borås AB. Hävningsförbehåll Akustikmontage i Borås AB förbehåller sig rätten att häva avtalet i det fall väsentliga prisfel eller uppgifter om kvantitet har uppstått på webbplatsen. I det fall hävningsförbehållet görs gällande har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Akustikmontage i Borås AB. Ändringsförbehåll Akustikmontage i Borås AB förbehåller sig rätten att utan avisering ändra innehållet på webbplatsen, vilket inkluderar, men inte är begränsat till, utbud, priser och kampanjer. Sådan ändring påverkar dock ej redan ingångna avtal mellan Akustikmontage i Borås AB och kund. Ansvarsförbehåll Akustikmontage i Borås AB skall anses befriad från alla förpliktelser enligt detta avtal om ansvar annars skulle ha uppstått på grund av händelse som ligger utanför detta avtal, Akustikmontage i Borås AB’s verksamhet eller vad som annars följer av tvingande lag.

§12 Ansvarsbefrielse

Force Majeure I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Akustikmontage i Borås AB’s kontroll och som Akustikmontage i Borås AB inte skäligen kunnat övervinna eller förutse skall Akustikmontage i Borås AB ha rätt att frånträda sina skyldigheter i detta Avtal. Vid sådan händelse skall Akustikmontage i Borås AB ej stå skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft. Externa länkar Akustikmontage i Borås AB ansvarar ej för eventuella skador och problem med kundens mjuk- eller hårdvara som uppstår på grund av att kunden nyttjat externa länkar som är publicerade på https://www.undertaket.se. Reservation för prisfluktuationer eller andra handelshinder Vid prisfluktuationer eller andra handelshinder, såsom brist på nödvändig komponent, där Akustikmontage i Borås AB inte skäligen kan hållas vid sina förpliktelser enligt detta avtal har Akustikmontage i Borås AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Akustikmontage i Borås AB. Reservation för skatte- och avgiftsförändringar Vid väsentliga skatte- eller avgiftsförändringar, som är av stor betydelse för förutsättningarna för detta avtal, har Akustikmontage i Borås AB rätt att häva avtalet. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Akustikmontage i Borås AB. Reservation för leveransförsening utanför Akustikmontage i Borås AB’s kontroll. Uppstår det en leveransförsening som beror på händelse utanför Akustikmontage i Borås AB’s kontroll, skall inte Akustikmontage i Borås AB anses ansvarig för skada som beror på sådan leveransförsening. Vid sådan händelse har kunden inte rätt till skadestånd eller annan kompensation från Akustikmontage i Borås AB såvida inte annat särskilt avtalats mellan Akustikmontage i Borås AB och kunden eller bestämmelse som följer av tvingande lag.

§13 Personuppgifter och sekretess

Uppgifter såsom personuppgifter eller annan uppgift eller del av handling som kunden lämnar till Akustikmontage i Borås AB kommer att lagras och behandlas i digitalt format. Akustikmontage i Borås AB ansvarar för att uppgifterna lagras och behandlas i enighet med personuppgiftslagen. Kundens uppgifter kommer att användas av Akustikmontage i Borås AB för att möjliggöra och säkerställa fullgörande av Avtalet samt i marknadsföringssyfte från bolagets sida. Personuppgiftslagen (PUL 1998:204) Akustikmontage i Borås AB följer den svenska personuppgiftslagen som skyddar individen om hur personuppgifter lagras. Detta innebär att när du som privatperson godkänner, genom att handla hos oss, att vi lagrar denna information. Kunddatan används bara av Akustikmontage i Borås AB och kommer inte att publiceras på något sätt. Alla sidor där du lämnar personliga uppgifter vid köp är 100% säkra sidor (krypterad överföring). När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, personnummer och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Akustikmontage i Borås AB kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta då vår kundtjänst på info@undertaket.se. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Personuppgiftsansvarig: Akustikmontage i Borås AB ((Organisationsnummer: 556966-0797) Europavägen 3 512 91 Sexdrega Sverige Kunduppgifter som lagras: -Namn -Adress -E-postadress -Telefonnummer -Köphistorik hos Akustikmontage i Borås AB Uppgifterna kan även komma att lämnas ut till tredje part, och nyttjas i de syften som anges nedan: -Avtalspartner inom betalningstjänster i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. -Avtalspartner inom logistik (transportör) i syfte att säkerställa fullgörande av avtalet. Registerutdrag: Om du som kund ingått detta avtal i egenskap av privatperson har du rätt att en gång per år kostnadsfritt begära ut ett registerutdrag. Ett registerutdrag anger vilken information som finns sparad om dig. Du begär detta genom att skicka en undertecknad begäran till ovanstående postadress. Om de uppgifter vi har om dig är felaktiga, ofullständiga eller missvisande, korrigerar vi såklart dessa. Avregistering av kunduppgifter: Du som kund kan vid skriftlig och undertecknad begäran få dina kunduppgifter hos Akustikmontage i Borås AB raderade, med förbehåll för sådana uppgifter som krävs för att Akustikmontage i Borås AB skall kunna upprätthålla god redovisnings- och bokföringssed.

§14 Övrigt

Polisanmälan Akustikmontage i Borås AB polisanmäler rutinmässigt alla bedrägerier, bedrägeriförsök samt misskynnesbeställningar. Diskrepans mellan olika publikationer Om det föreligger skillnader mellan olika publikationer, skall de uppgifter som har publicerats senast anses ha företräde. Detta gäller dock ej uppgifter som är uppenbart felaktiga eller missvisande vid en jämförelse mellan de olika publikationerna. Immaterialrätt, logotyper och varumärken Allt material som publiceras på webbplatsen, inklusive programvara, logotyper, ljudfiler, varumärken samt text & bild är immaterialrättsligt skyddat. Skyddet innebär att materialet inte får användas utan rättighetsinnehavarens tillåtelse, materialet får inte heller kopieras eller på annat sätt överföras till tredje part utan Akustikmontage i Borås AB uttryckliga tillstånd. Eventuella överträdelser beivras. Akustikmontage i Borås AB förbehåller sig rätten till eventuella tryckfel, prisändringar samt till informations- och specifikationsfel gällande varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Bilder som förekommer i webbutiken skall inte ses som exakta avbildningar av en viss vara, då flera av dem enbart har en demonstrativ funktion. Copyright Allt material, inklusive videos, bilder, texter och grafik på hemsidan www.undertaket.se är copyrightskyddat av Akustikmontage i Borås AB. För att få använda materialet för eget bruk krävs tillstånd, som kan tillgodoses genom att kontakta oss via mail på info@undertaket.se. Informationens syfte All information på webbplatsen, oavsett format, publiceras uteslutande i informativt syfte för att besökare skall kunna använda sig av webbplatsen. Akustikmontage i Borås AB ansvarar således ej för de följder eller skador som kan uppstå om denna information används i något annat syfte än det ovan angivna. Cookies Cookies, ”kakor”, är små filer som sparas ner på besökarens dator när denne besöker en hemsida. På webbplatsen används följande typer av cookiefiler: Session cookies: ”Sessionskakor” sparas bara temporärt på besökarens dator för att denna ska kunna använda på hemsidan problemfritt. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies. Persistent cookies: ”Permanenta kakor” sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram. Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Väljer du att inte tacka ja till detta, kommer inga permanenta kakor att lagras på din dator, men detta kan leda till att vår hemsida inte fungerar optimalt när du besöker den. Rensa din webbläsares cache När du rensar webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. På så sätt säkerställer du att du får ta del av den senaste informationen. Tvist Vid eventuell tvist skall talan väckas vid Borås tingsrätt om kunden är näringsidkare eller annan juridisk person. Om kunden är privatperson och ingått detta avtal för privat konsumtion skall tvist prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas i Allmänna reklamationsnämnden kommer Akustikmontage i Borås AB följa nämndens beslut. För tvister utanför Sverige följer Akustikmontage i Borås AB den Europeiska kommissionens Online Dispute Resolution, mer om denna hittar du här.